Monday 17 December 2012

___

ehh..bile dh jd pengikut prkembangan bro afdlin syauki ni..wahh sye jd mcm something..ade suatu semnagt tersembunyi yg mengaummmmm dalam diri..weii, kmu nie kene menggunakan ape je kemampuan yg kmu ade..jgn nk kedekut n jgn jd penakut..ishhh!!..

afdlin di alukan oleh Allah menjadi pengunjung sebuah tempat yg sgt sucie lg mulia..
yg menjadi dambaan sape saje yg ingin menjadi penghuni syurga..tempat mengalirnya darah para shuhada' dan pejuang ..tempat yang diberkati..
yg bukan semua org diberi kesempatan untuk kesana ....
hidayah Allah menyapa x mengenal sapa..
indahnya hidup dikelilingi org baik2..semakin ramai org merebut peluang ini peluang untuk mengubah diri..tinggalkan persepsi lama..dtgkn persepsi yg baik2..tenangnya hidup ..( ce dengar dr muhaya punye sharing) momentum perubahan fikriyyah umat ini akan berlakulah revolusi besar,,yahh!!~~ustaziyatul alam semakin pasti untuk berdiri..janji Allah itu pasti..aku x boleh ketinggalan..semua org berusaha tekad nk berubah..x kn aku je nk duk diam x di tapuk lama..masih bergelumang di alam fantasie memusnahkan diri sendiri..
afdlin sorang anak seni..
sye sorang anak ayahh..yg bercite2 nk jd anak solehah yg brbakti..mghadiahi syurga firdaus yg abadi..
 
dush..dush..
 
jauhnye beza sye dn org palestin..ketenangan disana dn disini..setiap kali pulangnye seseorg dr tanah sane pasti ade saje cerite2 yg pelik..sepatutnye deme cite pasal perangg..tp kebanyakan nye cite ttg keadaan yg luar biase indah masyarakat disane baik2 semangat mereka, jiwa mereka, kecintaan mereka pd sahabat2 mereka pd  ilmu semangat nk g belajar yg dikira lari dr topik perang yg sepatutnya jd isu utama..hmmmmm..
malaysia mmg aman damai..tp disane lg aman lg damai..kerane hidup dlm udara positif masyarakat yg tulus cinta pd Allah..kite x minta nk perang2 mcm kt sane..sbb kite x cukup kuat macam org disane..mereka dipilih Allah pasti sbb daya dan kekuatan mereka beza ngan kite..kite pun ade kekuatan trsendiri sbnrnya..
 
sesungguhnya Allah tahu yg trbaik untuk kite..mengikut kmmpuan kite..keceriaan raut wajah anak2 kecil disane..sucinya wajah mereka..indahnya senyum tawa mereka..Allah memberkati mereka..yuhh serap semangat positif org sane dlm diri kite..moga2 ia menyerupp masuk dlm ruh2 kite pemuda pemudi malaysia..jd lah jiwa-jiwa kite..jiwa yg dipandu oleh Allah unt peroleh redoNya.

bestnya bile bace coretan pengalaman seorg yg pasti mmpunyai jiwa ikhlas tika menulisnya..



Bro Afdlin menceritakan pengalamannya di Gaza.
 
Aku tetap anak seni, tetapi anak seni yang memberi manfaat.
Ramai yg bertanya kepada aku "Macammana Gaza bang?" Dan aku sedar yang aku terpinga pinga nak menjawab soalan itu. Nak kata "Ok", aku dah tengok kehancuran di sana. Nak kata "Tak Ok" aku dah bertemu dengan orang orang yang paling berani, paling peramah, paling mesra, paling bertaqwa, pendek kata orang paling indah di dunia. Mereka sentiasa tersenyum apabila menyambut kita setiap kali kita bersua mukA
dan tak perlulah kita tanya samaada senyum mereka ikhlas atau tidak kerana tidak ada kesinisan di jiwa mereka. Raut wajah mereka membayangkan satu ketenangan yang sangat saya rindui. Ketenangan yg terpapar di seluruh Gaza. Walaupun serpihan bom merata rata, aku rasa seperti seorang anak kecil yg di jaga oleh ibunya. Selamat dan di sayangi. Hidup mereka hanya untuk mencari keredhaan Allah, untuk dekat dengannya. Walaupun begitu mereka bukan sahaja duduk di masjid masjid, mereka aktif di kota yg mereka cintai, sentiasa berusaha memperbaiki keadaan ekonomi palestine, memperbaiki kehidupan rakyat palestin. Sesungguhnya pada ketika ini mereka tak ada masa depan, jika kita mengikuti ukuran kejayaan kehidupan kita di Malaysia. Tapi mata ku tidak melihat seperti dulu. Aku cakap pada isteriku setiba aku kembali ke negara yang aku cinta ini, Mata aku dah lain, telingaku dah lain, lidahku dah lain dan hatiku dah lain. Aku melihat benda yg sama tapi aku tak nampak benda yang sama lagi. Apa guna kejayaan dan kekayaan jika tak ada Allah di sisi kita. Pada masa yg sama kejayaan kita akan lebih bermakna dan di berkati jika Dia bersama di sisi. Aku bukan orang alim, aku tak boleh nak quote ayat ayat quran untuk mengajar tetapi sekarang keredhaan dan keimanan yg aku cari dan akan terus aku perolehi. Kalau orang Palestin boleh sentiasa bersifat positif walaupun ditindas dan di tekan oleh israel, Aku pun mahu jadi positif mencari kebaikan dlm sesama umatku, aku akan buat yg terbaik untuk menghabiskan saki baki hidup aku sebagai seorang yg sentiasa membuat kebaikan untuk sesama saudaranya dan paling utama mendapat keredhaan Allah. Kita bantu rakyat kita yg memerlukan kerana sini bantuan boleh di hantar dgn segera dan ramai yang boleh melakukannya akan tetapi Palestin akan menjadi perjuangan jangka masa panjang aku. Seperti sahabatku sebelum ini aku pun dah jatuh cinta dgn bumi itu dan org orgnya. Insyaa allah aku akan kembali ke bumi barakah itu tak lama lagi. Aku Afdlin Shauki. Aku masih lagi anak seni. Aku masih akan menghiburkan selagi termampu, tetapi seniku bukan kosong, seniku mungkin bukan untuk semua tetapi seniku akan ada kebaikan untuk masyarakat dan manusia sejagat.

No comments:

Post a Comment